O stroju na wystąpieniu publicznym

Czy osoby występujące publicznie rozliczamy za to, jak wyglądają? Oczywiście, że nie! Oceniamy to, co mówią i jak mówią. No dobrze – bardzo często oceniamy również przygotowaną prezentację. W takim razie, dlaczego w ogóle poruszamy kwestię ubioru?

Odpowiedni strój może stanowić naprawdę cenne wsparcie dla prowadzącego. Niezależnie od tego, w jakiej branży i na jakim stanowisku pracujesz – dobrze dopasowane do okazji ubranie może sprawić, że zostaniesz odebrany znacznie lepiej. I to jeszcze zanim wypowiesz pierwsze zdanie!

Wizerunek mówcy

Istnieje spora zależność pomiędzy tym jak wyglądasz, a tym, co myślą o Tobie odbiorcy. Wystąpienia publiczne to jedne z tych sytuacji, w których pozytywny odbiór przez słuchaczy może być dla Ciebie szczególnie cenny. Jeżeli wykorzystasz już pełnię możliwości w przygotowaniu warstwy merytorycznej – zadbaj też o odpowiedni strój. W końcu kuluarowe powiedzenie “co się nie dopowie, to się dowygląda” nie wzięło się znikąd.

Jednak stereotypy, kuluarowe komentarze i popularne mądrości typu “jak cię widzą, tak cię piszą” wcale nie są oderwane od rzeczywistości. Nie brakuje badań, które potwierdzają istotny wpływ wyglądu na to, co myślimy o innych – pojawiają się one szczególnie często w kontekście tematu pierwszego wrażenia.

Wróćmy jednak do wystąpień. Bardzo rzadko bywa tak, że jesteśmy w stanie ocenić wystąpienie jako dobre czy bardzo dobre, jeżeli jesteśmy uprzedzeni lub po prostu nie lubimy prowadzącego. Pamiętaj, że aby odnieść sukces na scenie – musisz spodobać się swoim odbiorcom. Udowodnij im, że zadbałeś/zadbałaś o nawet najmniejszy szczegół!

Zadbaj o spójność. Bądź dla słuchaczy fascynujący w każdym aspekcie – zarówno merytoryki, jak i całej otoczki wokół Twojego wystąpienia. Jaki strój sprawi, że wzbudzisz sympatię odbiorców? Jakie części ubrania będą najbardziej spójne z tym, jaki wizerunek budujesz i o czym opowiadasz? Na koniec – użyj wyobraźni i zastanów się – jak wyobrażasz sobie eksperta w swojej branży?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *