Szkolenia dla pracownika, tak czy nie?

Żyjemy w czasach, w których aby zachować konkurencyjność na rynku i być atrakcyjnym kąskiem dla firm trzeba nieustannie się rozwijać. Dla samodzielnych specjalistów, którzy wiedzą, że warto inwestować we własny rozwój wykupienie dodatkowego kursu, szkolenia lub literatury fachowej na własny rachunek jest dość oczywistą sprawą. O wiele bardziej nurtująca jest kwestia, czy pracodawca powinien angażować się finansowo w rozwój zawodowy pracownika.

Czemu warto inwestować w edukację pracownika?

Jeśli firma bazuje na wykwalifikowanym personelu, którego wiedza i umiejętności są kluczowe dla prowadzonej działalności, to warto przeznaczyć cześć budżetu na szkolenie. Pracownicy pewni swojej wiedzy i umiejętności sprawniej działają na rzecz firmy. Warto pamiętać, że pracownicy nie tylko przychodzą pracować dla samych pieniędzy – równie ważne i satysfakcjonujące jest podnoszenie umiejętności i wykorzystywanie już zdobytych kompetencji. Firma, która inwestuje w rozwój pracowników, bardzo szybko może zyskać status prestiżowej, a sami pracownicy będą chcieli dłużej pracować tam, gdzie czują się dobrze i widzą sens w wykazywaniu się lojalnością. W przeprowadzonych badaniach ten efekt nie zapewnia dobra pensja, choć jest ona bardzo ważna dla pracowników, a benefity pozapłacowe. Do takich niewątpliwie należy możliwość skorzystania z oferty edukacyjnej, jaką daje firma.

Obawy pracodawców przed kształceniem pracownika

W świadomości pracodawców wciąż istnieje przeświadczenie, że pracownik zaraz po zakończeniu sponsorowanego szkolenia odejdzie do konkurencji i będzie pracował tam za większe pieniądze. W wielu przypadkach ta obawa jest bezzasadna. Wbrew pozorom pracownik czuje się pewniej w firmie, gdzie ma świadomość, że nie tylko jest potrzebny do wykonywania swoich obowiązków, ale także traktowany podmiotowo, jako istotne ogniwo w procesie zadaniowym firmy. Każdy ambitny pracownik chce pochwalić się dobrym miejscem pracy, gdzie dobrze zarabia, a zarazem ma możliwości realnego rozwoju. W taki sposób powstaje dobra, nieformalna renoma firmy, która może zacząć przyciągać najlepszych. Natomiast jeśli pracodawca chciałby fundować szkolenie pracownikom i czuć się przy tym bezpiecznie, może zobowiązać pracowników poprzez umowę do niezrywania stosunku pracy przez określony czas, od chwili ukończenia kursu na koszt firmy.

Zadowolenia pracownika możesz sprawdzać poprzez badanie czynników angażujących go w wykonywaną pracę. Taka analiza posłuży Ci do tworzenia strategii zarządzania kadrą pracowniczą, która w przyszłości być może zaowocuje długoterminową współpracą, przynoszącą dla Twojej firmy znaczące efekty.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *